Καλώς Ήρθατε


Σ΄ αυτή τη σελίδα θα βρείτε και το υλικό που δώσατε εσείς σχετικά με το περιοδικό.

Σας θυμίζω οτι υπάρχει και η σελίδα:
https://sites.google.com/site/2sten11emathetikoperiodiko/
όπου θα βρείτε υλικό για έμπνευση σχετικά με την θεματολογία / αρθρογραφία σας.

ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ.

Κυριακή, 10 Απριλίου 2011

Μαθηματικά με γοητεία [e-paideia.net]


Τα μεσημέρια της Παρασκευής, όταν οι περισσότεροι μαθητές του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθήνας παίρνουν τους δρόμους γύρω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού προς τα σπίτια και τα φροντιστήριά τους, καμιά εικοσαριά από αυτούς μένουν στο σχολείο, σε μια μικρή αίθουσα του 4ου ορόφου αναφέρει η Ελευθεροτυπία (13/3/2011).
Είναι η ομάδα του προγράμματος «Λογοτεχνία και Μαθηματικά», που επί έκτη χρονιά προσπαθεί να κάνει την επιστήμη των αριθμών να δείχνει πιο γοητευτική και ενδιαφέρουσα απ' όσο την προσδιορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα.
Η συμμετοχή στην ομάδα είναι εθελοντική, αλλά αυτό δεν αποκλείει παιδιά που δεν τα πάνε και τόσο καλά με τα Μαθηματικά ή με άλλα μαθήματα. Άλλωστε, εκεί κανείς δεν βαθμολογείται.
Κάθε χρόνο δουλεύουν πάνω σε ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα Μαθηματικά, παράγοντας σημειώσεις και παρουσιάσεις σε Powerpoint, αναζητώντας σχετικές πληροφορίες, ετοιμάζοντας θεατρικά σκετς και συζητώντας παρεΐστικα.
Φέτος, για δεύτερη φορά, όλα κινούνται γύρω από «Το θεώρημα του παπαγάλου» του Ντενί Γκετζ. Πέρσι ήταν το «Logicomix» και παλαιότερα «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ» και τα «Πυθαγόρεια εγκλήματα». Έλληνες συγγραφείς όπως ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, ο Απόστολος Δοξιάδης και μέλη της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» (www.thalesandfriends.org) έχουν κάνει κατά καιρούς παρουσιάσεις στην ομάδα του σχολείου.
Αυτό, όμως, που δίνει πραγματική αξία στο πρόγραμμα είναι η άμεση εμπλοκή των παιδιών, εκτιμά ο Ηλίας Ανδριανός, ένας από τους δύο μαθηματικούς που είναι εμπνευστές και υπεύθυνοι του προγράμματος. «Είναι πολύ σημαντικό γι' αυτά να ψάχνουν, να βρίσκουν και να παρουσιάζουν μόνα τους δικές τους δουλειές. Επιπλέον βλέπουν τα Μαθηματικά από μια άλλη οπτική γωνία και έχει βελτιωθεί η στάση τους απέναντι σε αυτά».
«Το 'Λογοτεχνία και Μαθηματικά' είναι ένα από τα δέκα πολιτιστικά προγράμματα που λειτουργούν στο 2ο Λύκειο αλλά είναι το μόνο που βασίζεται τόσο στην άμεση συμμετοχή των παιδιών», εξηγεί ο καθηγητής. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει παράδοση σε τέτοιες δράσεις, αν και αυτό προϋπήρχε του χαρακτηρισμού του ως ενός από τα ελάχιστα πειραματικά λύκεια της χώρας. «Για εμάς το 'Λογοτεχνία και Μαθηματικά'  είναι ένα πειραματικό εργαστήρι, όπου τα παιδιά βοηθούνται να προσεγγίσουν τα Μαθηματικά με διαφορετικό τρόπο, να τα διασυνδέσουν με την ιστορία τους, με την ιστορία, γενικότερα, τόπων, χωρών κ.λπ., με τη μουσική, την τέχνη αλλά και με άλλα σχολικά μαθήματα όπως η Φιλοσοφία».
Η ελευθερία με την οποία λειτουργεί το πρόγραμμα και με την οποία γίνονται οι συζητήσεις είναι ένα από τα πιο γοητευτικά του στοιχεία, πιστεύει ο έτερος μαθηματικός, Μιχάλης Πατσαλιάς. «Ήμουν πάντα της άποψης ότι, αν θες να καταστρέψεις κάτι, κάν'  το μάθημα με τον κλασικό τρόπο: Βάλε αναλυτικό πρόγραμμα, βάλε απουσίες και κάνε διαγωνίσματα. Αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντασσόταν στο αναλυτικό πρόγραμμα όπως λειτουργεί στο πλαίσιο του ελληνικού γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, θα χανόταν η ομορφιά του».
Οι δύο καθηγητές πιστεύουν, πάντως, ότι ένα κομμάτι του προγράμματος θα μπορούσε να ενταχθεί σε ένα ενδεχόμενο πλαίσιο λειτουργίας των πειραματικών σχολείων, το οποίο αναμένεται να αναμορφωθεί. Θα ήθελαν, όμως, ένα μέρος του να παραμείνει ελεύθερο σε πειραματισμούς και να επεκταθεί προς τις άλλες θετικές επιστήμες και τη Φιλοσοφία. Οι σημειώσεις, οι παρουσιάσεις και τα θεατρικά που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα, πάντως, πιστεύουν πως θα μπορούσαν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικό υλικό στις τάξεις, «π.χ. ως εισαγωγή στη Χημεία, τη Βιολογία, τη Γεωμετρία κ.ο.κ.», όπως λέει ο Η. Ανδριανός. «Και νομίζω ότι για τα παιδιά θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η προσέγγιση αυτή».


Από τη σκοπιά των μαθητών.

Τι λένε όμως οι (νυν και πρώην) μαθητές για το πρόγραμμα αυτό;
«Οι διαλέξεις, που σε καμιά περίπτωση δεν συγκρίνονται με το μάθημα, προσπαθούν να μεταφέρουν στους μαθητές μια γενική εικόνα του συναρπαστικού, αλλά αδικημένου απ' τις σχολικές εντυπώσεις, κόσμου των επιστημών». Αλέξανδρος.
«Είναι μια προσπάθεια να ξεφύγουμε από το σχολικό πλαίσιο, την απόλυτα καθορισμένη ύλη και τη γενικότερη μιζέρια του σχολείου και να μην περιοριζόμαστε στις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου, αλλά να διευρύνουμε λίγο τους ορίζοντές μας». Γρηγορία.
«Μέσα από αυτό το πρόγραμμα γνώρισα καλύτερα τη γλώσσα των Μαθηματικών, την περιπλοκότητα και τη σχέση τους με τη λογοτεχνία». Ολια.
«Αγαπήσαμε τα Μαθηματικά, αγαπήσαμε τη Λογοτεχνία, αγαπήσαμε πιο πολύ τη ζωή, βλέποντας πως υπάρχουν ακόμα τόσα ωραία να μάθουμε». Ειρήνη.
«Νιώθω ευγνώμων που μέσα στο πλαίσιο της σχολικής ζωής δημιουργούνται τέτοιου είδους προγράμματα από καθηγητές και ελπίζω και άλλοι συνομήλικοί μου να ζήσουν κάτι το τόσο ξεχωριστό». Δημήτρης.
«Το πρόγραμμα αποτέλεσε και αποτελεί γαλούχηση του μυαλού παιδιών, όπως εμένα που (...) πριν τη συμμετοχή μου ήμουν λίγο (ή μάλλον αρκετά) μονόπλευρος και απόλυτος στις απόψεις μου». Ιωάννης, φοιτητής ΕΜΠ.
«Έχω δύο χρόνια που τέλειωσα το λύκειο, παρ' όλ' αυτά, πού και πού ξαναγυρνάω στα παλιά 'λημέρια' και ξεγλιστράω στους 'διαδρόμους'  των Μαθηματικών, της Αστροφυσικής...» Σοφιρέλα, φοιτήτρια Ιατρικής.


Πηγή: e-paideia.net

Δεν υπάρχουν σχόλια: